Vinneren av Rallerprisen 2023

Dette er juryens begrunnelse for utnevnelse av årets æresraller.

Frivillighet og dugnadsånd har vært viktige faktorer i lokalsamfunn over hele Norge i lang tid. Mye kan tyde på at den ikke lenger er like mye til stede som tidligere, sjøl om det finnes hederlige unntak.
Ildsjelene, de som legger ned masse arbeid for at andre, både barn som pensjonister, skal få positive opplevelser, har det i takt med samfunnsutviklinga også blitt færre av, men heldigvis finnes disse ennå, også i Sør-Varanger.

Årets æresraller fortjener betegnelsen ja-menneske, entusiast og ildsjel på samme tid. Det kan ikke herske tvil om, og det har han vært i mange tiår.

Årets rallar er født og oppvekst i Kirkenes, men har fra han var liten gutt trivdes svært godt og tilbrakt mye av sin oppvekst på bygda langt øst i kommunen hos sine besteforeldre, der han lærte mye som senere har prega hans liv og ikke minst fritid.

I liket med andre ildsjeler begynte han engasjement for alvor da han sjøl ble familiefar og bodde i ei større bygd med familien.
Han var blant dem som sto på for bygdas idrettslag på ulike måter, til glede for mange barn og i bygda.

Etter hvert ble han også svært engasjert i anlegget til, og drifta av Kirkenes motorklubb, som han var med å stifte i si tid.
Med årene ble barna voksne og flytta ut, og da han fikk muligheten til å flytte til sitt barndoms paradis slo han til og bygde seg bolig der han kan dra rett ut og fiske, sommer som vinter.

For 12 år siden ble han medlem av Jarfjord ungdomslag og der han har snart vært leder i åtte år.
Under hans ledelse har ungdomslaget fått en rekke nye medlemmer. Aktiviteten er mangedoblet og forsamlingslokalet Tårnhallen er pussa mye opp.

Hvor mange timer han har brukt egne maskiner i arbeid for både motorklubben, Hesseng IL og Jarfjord ungdomslag er ingen som vet.

I dag er aktivitet i ungdomslaget hele året, med fester og kafeer på mage lørdager, og ikke minst to store fiskekonkurranser.

Hans ekte engasjement for lokalsamfunnet ble også tydeliggjort under VM i skuterkråss i vinter.

Når 2000 mennesker møtes på isfiskekonkurranse på Tamasjokvannet må det trygt kalles suksess.
Fjordfiskefestivalen i Julie er også et trekkplaster og et trivselsmoment for mange.

Sentralt er han i disse arrangementene, men i liket med andre verv og bragder, trekker han aldri frem seg selv, men alle andre som gjør ulike arrangement mulig.

Årets æresraller tilhører kategorien mennesker som knapt kjenner ordet nei, og at han er mann for sin rallarhatt er hevet over enhver tvil.

Han har et smittende godt humør, som alltid gjør det til en glede å treffe ham.

At hans dugnadsånd har gått i arv til barna, tror vi han også setter stor pris på.

Juryen bestående av Jorun Nørstebø, Torild Sesseng og Hallgeir Henriksen har æren og gleden av å utnevne Trond Ihler til æresraller i 2023. Vi gratulerer!