Byplan Kirkenes: Hvordan du ønsker byen skal være?

Kirkenes skal være en by både for våre besøkende, og deg som innbygger, uavhengig av hvor du bor i kommunen. Vi synes derfor det er viktig at du gir oss innspill nå når byplanen skal utarbeides.

Hvilke ruter og snarveier bruker du til jobb/skole? Hvordan kan vi gjøre Kirkenes mer trafikksikker? Hvordan er parkeringsløsningene i sentrum? Er det plass til gående og syklende? Hva mener du om grøntarealene? Andre ting vi bør ta hensyn til?

Under årets Kirkenesdager skal Sør-Varanger kommune i samarbeid med Statens Vegvesen og Trygg Trafikk holde utstilling i gågata (gamle apoteket/Pasvikturist) torsdag og fredag kl. 11:00 – 16:00. Her vil du møte oss og Statens Vegvesen. Sør-Varanger kommune har inngått en intensjonsavtale med Trygg trafikk om å bli en trafikksikker kommune. Vi ser derfor byplanen i sammenheng med kommunedelplan for vei og trafikk, og Statens vegvesens arbeid med detaljregulering av E6 gjennom sentrum.

Statens vegvesen håper publikum har lyst til å prøve deres Veltepetter for å teste hvordan det kjennes å velte med bil. Politiet vil være tilstede med politibilen Nille som barna kan få en prøvetur med. Si din mening om hvor det er minst trafikksikkert i Kirkenes sentrum – vær med i trekningen av et gavekort til sykkel på kr 5000,-. Det blir i tillegg mange andre premier til både store og små.

Kom innom for vafler og kaffe, ta gjerne med deg dine sommergjester, og fortell hva du og dere ønsker for byen vår!

Lik gjerne Facebooksiden «Byplan for Kirkenes sentrum», og følg med på kommunens hjemmeside – www.svk.no for informasjon om hva som skjer videre.

Informasjon om Statens vegvesens detaljregulering av E6 finner du på www.vegvesen.no/kirkenessentrum.

Mathall bildet er illustrasjonen av NMBU – LAA325 – 2016, Johansen, Njaa, Rølne, Sletten, Storaker