Vinneren av Ungdomsprisen 2023

Prisvinneren har holdt på med idrett siden han lærte og gå. Da han var litt over 1 år startet han selv og gå på tredemølle. Han har alltid hatt stor interesse for motor og motorsport.
Da han var 3 år kjørt han sin egen lille motocross, og på vinteren lærte han å gå på ski.

Da han var 5 år konkurrerte han i både motorcross og snøscootercross, han var lenge et av de største talentene innen snøscootercross, men etter han ble tatt ut på landslaget i motorcross så la han snøscooterne på hylla.

Han konkurrerte i både snøscootercross på vinteren og motorcross på sommeren.
i 2021 ble han Nordnorsk Mester i sin klasse i Motorcross, og våren 2022 ble han som første 12 åring noensinne tatt ut på Junior Landslaget i motorcross og den første junioren fra Nord Norge som er tatt ut.
Høsten 2022 sto han på startstreken som yngste kjører i sin klasse i Verdensmesterskapet som gikk i Vantaa i Finland. Han er medlem i Kirkenes Motorklubb, Kirkenes og Omegn Skiklubb og Kirkenes Atletklubb.

Dette er historisk, ingen fra Nord Norge har stilt opp i Junior VM.

Prisvinneren fikk tilbud om å bli med som fast Junior på landslaget, men takket nei til dette. Så mye reising og satsing har ikke teamet rundt han verken råd til eller kapasitet til.

Han har satset videre på den måten som han alltid har gjort, gått for Kirkenes og omegn skiklubb på vinteren, og reist sørover for å trene motorcross når dette er mulig. Han har også gjort det veldig godt på Ski, i 2023 ble han Finnmarksmester på ski i sin klasse.

Prisvinneren har også vært aktiv i svømmeklubben i Kirkenes i 3 år, nå har han startet med bryting, noe han også synes er gøy.

Med sin enorme treningsmoral og stå på vilje så har han klart det nesten umulige, å bli en av landets beste motorcrossførere i sin klasse, og dette, er til tross han er fra Finnmark og lille Kirkenes, hvor det er kort sesong for motorcross, og uten store sponsorer i ryggen.

Han har satt seg hårete mål. Han vil bli en av de beste i verden, og det i en sport som er så stor på verdensbasis.

Nå er han i oppkjøringen mot Norgesmesterskapet i motorcross som går i Alta i helgen.
Hele sommeren er brukt for å kjøre meste mulig. Han har kjørt internasjonale løp i Sverge og har vært på treningssamling på Østlandet den siste måneden.

Vinneren av årets ungdomspris er Ailo Johansen, 13 år. Gratulerer!