Tekna reiser bauta over industriutvikling i Sør-Varanger

Leting etter malm i Norge på 1800-tallet og funn av drivverdige forekomster la mange steder grunnlaget for utvikling av lokalsamfunn. Bjørnevatn er ett av de stedene hvor slik aktivitet ble startet tidlig på 1900-tallet. Sentral i arbeidet med å utvikle produksjonsanlegget i Bjørnevatn var ingeniør Henrik Lund.

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening ønsker å hedre det pionerarbeidet som er utført av geologer, ingeniører og arbeidere ved A/S Sydvarangers industriutvikling i Bjørnevatn og Kirkenes. Denne industrivirksomheten var viktig i fremveksten av det moderne Sør-Varanger.

Reising av bautaen er et samarbeid mellom Tekna, næringslivet i Kirkenes og Sør-Varanger kommune. Bautaen skal plasseres ved det tidligere administrasjonsbygget til A/S Sydvaranger i Kirkenes sentrum og avdukes lørdag 4. august kl. 1330. Seremonien blir avsluttet med at en ungdomsskole i Kirkenes-området får utdelt et klassesett med undervisningsmateriell som kan stimulere til teknologisk interesse.

Bautaen er hugget i Iddefjordgranitt etter Bautautvalgets design og er 2,55 m høy. Hovedteksten er: «Industribragd i grenseland. Heder til pionerarbeid av geologer, ingeniører og arbeidere ved A/S Sydvarangers industrireisning i Bjørnevatn og Kirkenes.».

Tekna har siden 2003 reist bautaer for å hedre de menneskene som har stått bak store og samfunnsnyttige bragder innen forskning, teknologi og naturvitenskap. Tidligere er det avduket 15 bautaer bl. a. for Flåmsbanen, Norsk Hydros etablering, Telemarkskanalen og Nordlysobservatoriet. Siste bauta ble reist i 2017 på Hinnavågen i Stavanger for å hedre norsk petroleumsvirksomhet og dens betydning for norsk økonomi og samfunnsutvikling.

Bautavirksomheten i Tekna drives av Bautautvalget som er underlagt Teknologihistorisk gruppe i Tekna Oslo avdeling, men arbeider på nasjonal basis.