Grenselandmuseets aktiviteter under Kirkenesdagene 2018

Torsdag 2. august kl.17.00-19.00 Filmvisning (gratis). Museet inviterer til Sydvaranger-aften med visning av tre korte filmer om Sydvaranger: ‘’ AS/ Sydvaranger—Gruveanleggene i Bjørnevatn, oppredning og pelletsverket i Kirkenes’’; ‘’De gjenreiste anlegg i Kirkenes og Bjørnevatn 1952’’; ‘’Malmen fra det høye nord’’. Hver film er ca. 35 min. Det legges inn pauser. Åpen kafé.

Fredag 3. august kl.17.00-20.00: Dialog om naboskap. Grenseboermøte på Grenselandmuseet. Vi inviterer grenseboere fra begge sider for å lufte sine tanker rund temaet: å bo ved en maktblokkgrense – midt i storpolitikken. Moderator: Torill Olsen. (Norsk-russisk simultantolking).

Lørdag 4. august kl.17.00- 18.00 Filmvisning (gratis). ‘’From Vardø with love’’ er en norsk-russisk prisbelønt dokumentarfilm om et lite musikkorps fra Vardø og deres eventyrlige tur til Murmansk i 1959. Visningen innledes av filmskaper Hilde Korsæth. Åpen kafé.